Kassaton älykauppa

"Teknologia on tärkeä osa Korttelikaupan kehitteillä olevaa miehittämättömän vähittäiskaupan kokonaiskonseptia", Sanna Mäenpää toteaa.
Kaapit ovat täynnä päivittäistavaroita, mutta kassoja, saati myyjiä ei näy eikä ole – Helsingin Kuninkaantammessa heinäkuussa 2020 avattu Korttelikauppa on itsepalvelukauppa.

Korttelikauppa on start up -yritys, joka aloitti yhteistyön Stora Enson kanssa alkuvuodesta 2020. Yhtiön liiketoiminnan kehityspäällikkönä aloitti tuolloin Sanna Mäenpää, joka antaa kaupalle myös kauppiaan kasvot, sillä muita vakituisia työntekijöitä ei ole.

Korttelikaupan automaation takaavat älykaapit RFID-tunnisteteknologioineen ovat Stora Enson Intelligent Packaging -yksikön kehittämiä.

Tuotteissa on RFID-tunnisteet ja kaapeissa RFID-lukijat, joiden avulla pilvipalveluna toimiva järjestelmä valvoo sekä tapahtuneita ostoja, varastotilannetta että elintarvikkeiden laatua. Stora Enson paperisiin RFID-tägeihin perustuva tuotekohtainen merkintäratkaisu älykaappeineen on maailmankin mitassa uudenlainen. Monet muut käyttävät kaupan automaatioratkaisuissaan muun muassa vaakoja, kameroita ja tekoälyä.

Sanna Mäenpää korostaa, että kyseessä on paikalliskauppa. Ensimmäisen kaupan sijaintikin valittiin siksi, ettei Kuninkaantammessa ollut kauppoja.

”Korttelikaupasta voi hakea nopeasti vaikka jotain kauppareissulta unohtunutta, kuten maitopurkin, jauhoja tai vessapaperia. Hinnoiltamme olemme suunnilleen lähikaupan tasoa.”

Myös kaupan tuotteet valitaan huolellisesti. Erityisesti siksi Mäenpää viettää aikaa kaupassa enemmän kuin hänen tarvitsisikaan kysellen asiakkailta palautetta ostokokemuksesta ja toivotusta tuotevalikoimasta. Tätä nykyä kaupassa on tarjolla noin 200 eri perustarviketta.

Asiakkaiden luonnehdinnat ostokokemuksesta olivat Mäenpään mukaan alkuun yllättyneitä. Kauppaan pääsee vapaasti ja maksukorttia näytetään tuotekaapille. Kaappi tunnistaa RFID-tägillä varustetut, kaapista kerätyt tuotteet ja maksu veloitetaan maksukortilta sillä hetkellä, kun asiakas sulkee kaapin oven. Maksukorteiksi kelpaavat yleisimmät pankki-, luotto- ja lähimaksukortit.

”Tarkoitus on ollut alun alkaenkin tehdä kaupassakäynti asiakkaalle hyvin helpoksi. Osto tapahtuu niin automaattisesti, että ihmiset olivat vähän hämmästyneitä. RFID-lukija todentaa oston ja pankkitiliä veloitetaan kyseisellä summalla. Ostetun tuotteen hinta näkyy vielä älykaapin yläreunassa.”

Koko ostotapahtuma on siinä.

Korttelikauppa on avoinna aamuneljästä puoleen yöhön. Mäenpää tarkastelee vielä muun muassa sitä, olisiko ympärivuorokautiselle aukiololle tarvetta.

Asiakasymmärryksen arvo

Sanna Mäenpään mielestä on hienoa, että Stora Enso yhteistyökumppanina auttaa häntä tarvittaessa mihin vuorokauden aikaan tahansa, sillä teknologia on tärkeä osa Korttelikaupan kehitteillä olevaa miehittämättömän vähittäiskaupan kokonaiskonseptia.

”Stora Ensolla on hieno asenne, sillä en millään pysty hallitsemaan kaikkea. Näin pystymme keskittymään muun muassa tavaratoimituksiin ja asiakaskokemukseen. Olemme molemmat uuden edessä.”

Myynti- ja markkinointijohtaja Ville Voipio Stora Enson Intelligent Packaging -yksiköstä korostaa yhtiön arvostavan ennen muuta asiakasymmärrystä.

”Olemme kehittäneet älykaapit mahdollistavaa RFID-teknologiaamme jo kymmenen vuoden ajan, ja sen me hallitsemme. Asiakastuntemuksen palvelun kehittämiseksi hankkii kuitenkin Korttelikauppa ja tässä tapauksessa tällä hetkellä nimenomaan Sanna Mäenpää.”

Voipion mukaan suurten yritysten kannattaa myös kehittyäkseen pyrkiä eroon pelkästä perinteisestä suurten volyymien tuotannollisesta logiikasta.

”Tärkeitä volyymit toki edelleen ovat, mutta muuttuvassa maailmassa tuotanto tarvitse tuekseen myös tietoa siitä, mitä asiakkaat varsinaisesti haluavat. Esimerkiksi vähittäiskaupan globaali murros on tosiasia. Sitä ajavat eteenpäin muun muassa kaupungistuminen ja talouskokojen pieneneminen. Digitalisaatio on tuonut uusia mahdollisuuksia tuotannollisten ja toiminnallisten arvoketjujen järjestämiseen.”

Voipio uskoo, että vähittäiskaupan nouseva trendi ovat älykaapit ja kaupat ilman henkilökuntaa. Paikallisesti toimiva, asiakkaansa tarpeet tarkkaan tunteva älykauppa tuo tavallaan myös kyläkauppoja takaisin. Tai tuo takaisin ainakin jotain, joka on katoamassa suurten markettien hehtaarihalleihin, eikä potentiaalikaan ihan pieni ole:

”On arvioitu, että älykaappien toimintaan perustuva markkina voi kasvaa globaalisti jopa 10 miljardin euron suuruiseksi tulevien neljän vuoden aikana. Älykaappeja voi olla jatkossa lähes missä tahansa, alkaen vaikka lounasravintoloista liikuntakeskuksiin ja hotelleihin”, Voipio huomauttaa.

Mäenpään mukaan myös Korttelikaupan strate­giaan kuuluu varsin nopea laajentuminen.

”Suunnitelmissa on avata 5–7 Korttelikauppaa pääkaupunkiseudulle ensi vuoden kuluessa.”

Teksti Jaakko Liikanen
Kuva ja video Tero Ikäheimonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *